• pén. máj 17th, 2024

Kockázatosabb-e régi használt autót venni az esetleges futásteljesítmény-csalás és a rejtett sérülések miatt?

Bykp04

ápr 30, 2024

Számos cikk foglalkozott az elmúlt időszakban azzal, hogy egyre öregebbek a magyar autók, és általánosságban elmondható, hogy minél idősebb egy autó, annál több kilométert tett meg. A használt autók eladásából a lehető legnagyobb hasznot remélő csalók azonban gyakran élnek azzal a tisztességtelen gyakorlattal, hogy visszatekerik a kilométer-számlálót, és eltitkolják a jármű sérüléseit.


A carVertical autóipari adatszolgáltató cég 14 európai országban végzett kutatásából kiderül, hogy Magyarországon az összes jármű 6,1%-ának valótlan adatot mutat a kilométerórája, 56,7%-a pedig sérült. Figyelemre méltó összefüggés van a használt autók kora és a csalások gyakorisága között, amit használt jármű vásárlásakor mindenképpen érdemes figyelembe venni.

 

A régebbi használt autók futásteljesítményét nagyobb eséllyel hamisítják

A módosított futásteljesítmény a 2000 előtt gyártott autók esetében a legvalószínűbb: a carVertical platformon ellenőrzött 26 éves járművek 16%-ánál mutat valótlan adatot a kilométeróra. Hasonló a helyzet a 25 és 27 éves autók esetében, amelyek között 14,2, illetve 13,5 százalék volt manipulált járművek aránya.

Bár elenyésző az ilyen régi autók száma, idősebb jármű vásárlásakor érdemes rendkívül körültekintőnek lenni.

„Magyarországon 2016-ban volt a fordulópont – 2017-re ugyanis 4,9%-ról 3,4%-ra csökkent a manipulált járművek aránya. A 2017 után gyártott használt autók esetében már jóval alacsonyabb annak a kockázata, hogy módosított kilométer-számlálójú járművet veszünk. Azonban ahogy ezek a használt autók is öregszenek, feltehetően ugyanúgy hamisítják a futásteljesítményüket annak érdekében, hogy jobb áron lehessen eladni őket” – magyarázza Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.

használt autó

A 10 évesnél fiatalabb autók sérülnek leggyakrabban

Az idősebb járműveknél általában kevesebb káreseményt találunk. Ezt azonban nem az magyarázza, hogy a sofőrök korábban óvatosabban vezettek, sokkal inkább az, hogy a baleseti információkat kizárólag fizikai dokumentumokban regisztrálták, ezért nem szerepelnek az online adatbázisokban.

Magyarországon a legtöbb regisztrált eseményt a 2013 és 2018 között gyártott autóknál találunk. Bár a kisebb karcolásokról készült feljegyzések is káreseménynek számítanak, sok jármű szenvedett olyan súlyos balesetet, amelynek következményei hatással lehetnek a vezetés biztonságára és minőségére.

A helyzet a 2016-ban gyártott autók esetében a legrosszabb – a carVertical platformon ellenőrzött összes jármű 66,3%-a szenvedett sérülést. Nem sokkal maradnak el mögöttük a 2017-es (65,7%) és 2014-es (64,3%) évjáratú autók sem.

Az általános statisztikák azt mutatják, hogy Magyarországon a használt autók több mint fele sérült már, ami arra utal, hogy az országban minden második járműben lehetnek rejtett hibák.

Matas Buzelis, a carVertical munkatársa szerint a járművek átlagosan legalább 5 évente megsérülnek, különösképpen, ha városi környezetben használják őket.

Kvíz:

Itt van néhány érdekes teszt: Van, amiből a több sosem árt (647) vagy A legjobbak ebben a 8 jó választ adnak, na és Te? (599) vagy Ha sikerül, mindenki elismeri a tudásod (767) vagy Pluszbevétel kismamaként? Szakértői tippek következnek! vagy Itt egy érdekes kvíz – Találd ki a híres magyar színészeink keresztnevét? (592)